Σάββατο 29 Μαρτίου 2008

εφημερίδα της Κομοτηνής "ΧΡΟΝΟΣ"
28.03.2008
ΑΛΛΕΣ ΦΩΝΕΣ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΟΙ ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ
Δεν είμαστε Τούρκοι!

Ο πρόεδρος των Πομάκων της Ξάνθης είναι ένας νέος άνθρωπος, οικογενειάρχης με δυναμισμό και περηφάνια για την καταγωγή του. «Εγώ δεν είμαι Τούρκος», θα πει με αφορμή μια συζήτηση που γίνεται για τον ατομικό αυτοπροσδιορισμό. Ο σύλλογός τους παίρνει πρωτοβουλίες και μας καλεί σε μια μεγάλη πομακική βραδιά που οργανώνεται στις 19 Απριλίου με παραδοσιακά πομάκικα φαγητά, μουσική και τραγούδια, ενώ θα λάβει χώρα στην γειτονική Ξάνθη. «Να ξεκινήσουμε από αυτό θέλουμε να είναι μια μεγάλη ανοιχτή εκδήλωση και αν μας βοηθήσει ο καιρός θα γίνει υπαίθρια, διαφορετικά μέσα στο ξενοδοχείο του Αγκόρτσα, στο 8ο χιλιόμετρο Ξάνθης προς τα πομακοχώρια.
-Ήθελα λίγο να μας μιλήσετε για τις εκδηλώσεις που έχετε ως σύλλογος και αμέσως μετά είναι να μιλήσουμε για τη δραστηριότητά σας. Και για το πώς προασπίζεστε την ταυτότητά σας και πως προσπαθείτε να διατηρήσετε τη γλώσσα την παράδοση, τα τραγούδια, την κουλτούρα σας.
-Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τη γλώσσα μας, τα ήθη, τα έθιμα και την παράδοσή μας. Γιατί το κάνουμε αυτό το πράγμα; Επειδή έχει ξεκινήσει τα τελευταία 15 χρόνια, η γνωστή καραμέλα κάποιοι να λένε ότι όλοι οι μουσουλμάνοι της Θράκης είναι «Τούρκοι». Αυτό δεν ισχύει σε καμιά περίπτωση. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης αποτελούνται από τρεις διαφορετικές φυλές. Αυτές οι φυλές όπως γνωρίζετε κι εσείς είναι οι λεγόμενοι Ρομ, όπως τους λέμε εμείς στα πομάκικα «ρεσιοτάρε», είναι οι Τουρκογενείς οι «τσατάκηδες» κι εμείς οι Πομάκοι. Τι διαφορά έχουν αυτές οι τρεις φυλές; Καταρχήν η γλώσσα το πρώτο και βασικότερο. Επίσης έχουμε διαφορετικά ήθη και έθιμα σε όλες τις πλευρές της ζωής. Δηλαδή ο τρόπος ενός γάμου τον οποίον εμείς τον κάνουμε με την παλιά την παράδοση όπως τα μάθαμε από τους παππούδες μας και τις γιαγιάδες μας, ενώ οι Τουρκογενείς τον κάνουνε όπως γίνεται σε έναν κοσμικό γάμο. Δημιουργήσαμε περισσότερο αυτό το σύλλογο για να μη λένε όλοι στη Θράκη ότι «είμαστε όλοι Τούρκοι». Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε όλοι Τούρκοι. Έχουμε διαφορετική προέλευση και φυλετική καταγωγή, έχουμε απλώς την ίδια θρησκεία. Κάποιοι μπέρδεψαν τη θρησκεία με την …Τουρκία. Άλλο είναι ο μουσουλμανισμός κι άλλο ο τουρκισμός. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε αυτό που μας μάθανε οι γονείς μας. Στους γονείς μας τα μάθανε οι παππούδες και πάει λέγοντας. Κατά κάποιο τρόπο η γλώσσα μας δεν είχε καταγραφεί, δεν υπήρχαν σύμβολα τα τελευταία χρόνια όμως έγινε προσπάθεια καταγραφής ενώ εμείς την διατηρούσαμε από προφορική παράδοση από και τη μάθαμε από γενιά σε γενιά. Και είμαστε περήφανοι που είμαστε Πομάκοι.
-Σήμερα κ. Κόντε υπάρχουν βιβλία, και λεξικά και παραμύθια και καταγραφές μουσικές. Υπάρχουν cd αλλά ι ερμηνευτές όπως η σύζυγος σας. Μιλήστε μας γι΄αυτή την προσπάθεια και την για τη δισκογραφία.
-Όπως είπατε κι εσείς υπάρχουν πλέον τα τελευταία 15 χρόνια κάποιες δραστηριοποιήσεις στον ευρύτερο χώρο της Θράκης,εχουν κυκλοφορήσει 5 cd μέχρι στιγμής με παραδοσιακά πομάκικα τραγούδια. To τελευταίο που έχει κυκλοφορήσει είναι της Νερμάν Νολά η οποία ετοιμάζει αυτό το μήνα ακόμα ένα cd με τα παραδοσιακά πομάκικα τραγούδια συνοδεία ορχήστρας. Ο πρώτος δίσκος που είχε βγάλει η Νερμά Νολά ήταν μόνο φωνή, ενώ αυτή τη φορά το δεύτερο cd θα είναι με ορχήστρα. Θα γίνει παρουσίαση και στον ευρύτερο χώρο της Θράκης αλλά και στην Αθήνα για να γνωρίζουν πλέον οι Αθηναίοι ότι στη Θράκη δεν είναι όλοι Τούρκοι όπως τους παραπληροφορήσανε ίσως και ότι χρειάζονται …διαβατήριο για να ρθούν στη Θράκη.
-Σας ενοχλεί αυτό έτσι δεν είναι;
-Σίγουρα μας ενοχλεί. Εκδίδεται και η πομακική εφημερίδα, βέβαια την έχει αναλάβει ο κύριος Σεμπαχεντίν Καραχότζα την έχει αναλάβει εξολοκλήρου απ’ ότι είδαμε τελευταία,πιστεύετε ότι αυτό είναι σημαντικό μέσο επικοινωνίας και συσπείρωσης;
-Πιστεύω ότι είναι ένα μέσο επικοινωνίας. Ήδη η εφημερίδα που εκδίδει ο κύριος Σεμπαχεντίν καρα Χότζα πέρασε μέσα στα πομάκικα σπίτια και πιστεύω ότι σε λίγα χρόνια θα την διαβάζουν όλοι οι Πομάκοι της Θράκης, ανεξαρτήτως από ποια πόλη είναι. Και ξέρουμε επίσης ότι δίνονται μαθήματα πομακικής γλώσσας στο ΠΑΚΕΘΡΑ.
-Δεν ξέρω αν αυτά συνεχίζονται.
-Αυτά συνεχίζονται, παραδίδονται μαθήματα πομακικής γλώσσας, παρακολουθούν τα μαθήματα και Πομάκοι αλλά περισσότερο κάποιοι δάσκαλοι που έρχονται από άλλες πόλεις που δεν γνωρίζουν την πομακική και την ιστορία την πομακική γλώσσα και πηγαίνουν και παρακολουθούν αυτά τα μαθήματα επειδή οι πιο πολλοί δάσκαλοι σε μειονοτικά σχολεία και νοιώθουν αυτή την ανάγκη γιατί τα περισσότερα παιδιά στα πομακκοχώρια δεν ξέρουν την τουρκική γλώσσα. Είναι ξένη γλώσσα προς εμάς. Δυστυχώς το υπουργείο Παιδείας με διάφορες συνθήκες πρωτόκολλα και την συνθήκη της Λοζάνης μας υποχρεώνει να μαθαίνουμε την τουρκική γλώσσα. Είναι το μορφωτικό πρωτόκολλο του 1968 οπότε ένα παιδί δικό σας έχει να μάθει τα ελληνικά καλά, τα τουρκικά γιατί ανήκει στην τουρκική παιδεία, τα αραβικά γιατί είναι το κοράνιο, τα αγγλικά γιατί είναι ευρωπαϊκή γλώσσα, και ίσως και μιά δεύτερη ευρωπαϊκή ενώ στο σπίτι του μια πομακικά.
-Δηλαδή το μικρό παιδί ζει σε ένα πραγματικό κομφούζιο ...
-Ένα κομφούζιο σε ένα μικρό παιδί και τελικά δεν μαθαίνει τίποτα σωστά και πιστεύω ότι αυτό το σύστημα πρέπει να το δει σοβαρά το υπουργείο Παιδείας. Για τον άλφα η βήτα λόγο υπάρχουν τα μειονοτικά σχολεία καλώς ή κακώς, αλλά εμείς ζητάμε να γίνουν και δημόσια ελληνικά σχολεία. Όταν λέμε «δημόσια ελληνικά σχολεία» θέλουμε να υπάρχει σκέτο ελληνικό σχολείο ούτως ώστε ο γονιός να αποφασίσει που θα στείλει το παιδί του. Ένα απλό παράδειγμα όταν εγίνε το Γυμνάσιο και το Λύκειο της Γλαύκης, τα πρώτα χρόνια πηγαίνανε 5-10 παιδιά και αυτή τη στιγμή δεν τους χωράει και ζητήσαν κι άλλα δημόσια γυμνάσια που να διδάσκουν μόνο την ελληνική γλώσσα. Ένα παιδί στην ηλικία των 6-7 χρονών όταν το βάζεις να κάνει 3 διαφορετικές γλώσσες από την αρχή του δημοτικού, έχει ενδιάμεσα το κοράνι, καλώς και υπάρχει γιατί είναι η θρησκεία μας αλλά δεν μπορεί ένα παιδί 7 χρονών όταν το βάζεις να κάνει ταυτοχρόνως 3 διαφορετικές γλώσσες και το κοράνιο να ανταποκριθεί. Οπότε ζητάμε ελληνικά σχολεία. Αυτό το φωνάζω πάντα, το έχω φωνάξει και στην Αθήνα, για να έχει ο γονιός επιλογή που να το στείλει.
-Κύριε Κόντε επειδή ζούμε στη Θράκη και κακά τα ψέματα ξέρουμε ότι κάποιοι σας πολεμούν πολύ σκληρά και με ψυχολογικούς εκβιασμους και με απειλές, δεν θέλουν να αυτοπροσδιορίζεστε ως Πομάκοι, τους ενοχλεί αυτό το πράγμα, αλλά αυτοί οι άνθρωποι δυστυχώς έχουν προσβάσεις σε ευρωπαϊκά συμβούλια σε ευρωπαϊκά δικαστήρια, σε συλλόγους διεθνείς, σε ισλαμικές συνδιασκέψεις και καταφέρνουν να περνάν μια πλασματική εικόνα για τη Θράκη. ότι υπάρχει μαύρη καταπίεση, ότι πας μουσουλμάνος είναι αποδιοπομπαίος … συμβαίνουν αυτά τα πράγματα; Εσείς νιώθετε ότι έχετε τις ίδιες ευκαιρίες με έναν άλλον συντοπίτη σας που είναι διαφορετικού θρησκεύματος, με ένα χριστιανό;
-Αυτή την ερώτηση μου την έκανε ένα ευρωπαϊκό κλιμάκιο ευρωπαϊκό που αποτελούνταν από κάποιους υπουργούς της Ευρώπης, ρωτώντας - όπως είπατε κι εσείς - αν παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των μουσουλμάνων στη Θράκη. Σε καμιά περίπτωση δεν παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των μουσουλμάνων στη Θράκη. Πολύ απλούστατα εγώ έχω προκαλέσει αρκετούς το να πάνε να επισκεφθούν το πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Αλεξανδρούπολης, να δουν ότι υπάρχουν τουλάχιστον 25-30 γιατροί μουσουλμάνοι. Να επισκεφθούν το νοσοκομείο της Ξάνθης όπου υπάρχουν τουλάχιστον 50 γιατροί μουσουλμάνοι, ή να πάνε να επισκεφθούν και το νοσοκομείο Κομοτηνής που υπάρχουν και εκεί επίσης γιατροί μουσουλμάνοι.
-Δηλαδή όποιος κατακτάει την γνώση, όποιος έχει τα προσόντα, εννοείται ότι έχει τις ίδιες ευκαιρίες.
-Ακριβώς. Έχει τις ίδιες ευκαιρίες και τουλάχιστον στο νομό Ξάνθης που ζω εγώ αν υπάρχουν 1000 επιχειρήσεις, οι 500 επιχειρήσεις και μιλάμε για μεγάλες και καλές επιχειρήσεις, τις έχουν μουσουλμάνοι. Οπότε πού παραβιάζεται το ανθρώπινο δικαίωμα;
-Υπηρετούν σκοπιμότητες αυτά τα πράγματα.
-Σίγουρα μπαίνουν σκοπιμότητες. Φυσικά αυτές οι σκοπιμότητες υπηρετούνται και αναμοχλεύονται από ένα ή δύο άτομα. Δεν τα κάνει η ευρύτερη μουσουλμανική μάζα της Θράκης. Βγαίνουν 1-2 άνθρωποι από κάθε πόλη και γίνεται αυτό που γίνεται. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα Κύριε Κόντε να σας ευχαριστήσω θερμά.
Μελαχροινή Μαρτίδου
Σημ: Η μορφοποίηση των σημείων της συντεύξεως με έντονα στοιχεία έγινε από την διαχείρηση του ιστολογίου και δεν εμφανίζονται στο πρωτότυπο κείμενο.