Δευτέρα, 5 Μαΐου 2008

http://www.enet.gr/online/online_hprint?id=49290912

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - ΣΤΟ ΦΩΣ 31 ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΠΛΟΙΑ ΒΥΘΙΣΜΕΝΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 1.500 ΧΡΟΝΙΑ Η ανάδυση της Βασιλεύουσας, της ΕΡΣΗΣ ΒΑΤΟΥ

Τον πλουσιότερο βυζαντινό στόλο μέχρι σήμερα έφεραν στο φως οι ανασκαφές στον βυζαντινό λιμένα του Ελευθερίου, στην περιοχή της Βλάγκας Κωνσταντινούπολης, σήμερα Γενί Καπί. Τριάντα ένας δρόμωνες, γαλέρες και χελάνδια περίμεναν 1.500 χρόνια για να βγουν ξανά στο φως του ήλιου της πάλαι ποτέ Βασιλεύουσας. Το «κουφάρι» ενός βυζαντινού πλοίου μήκους δέκα μέτρων και ηλικίας 1.000 ετών, από τα πρώτα ευρήματα, πριν από δύο χρόνια, που έφεραν στο φως οι αρχαιολόγοι στην περιοχή Βλάγκας της Κωνσταντινούπολης, το σημερινό Γενί ΚαπίΔύο χρόνια μετά την ανακοίνωση της ανακάλυψης του αρχαιότερου βυζαντινού λιμένα και των τειχών της εποχής του Μεγάλου Κωνσταντίνου (274-337), Τούρκοι αρχαιολόγοι, οι οποίοι ηγούνται στις ανασκαφές, παρουσίασαν τα ευρήματά τους διαβεβαιώνοντας ότι μετά τη συντήρηση και ανασυναρμολόγησή τους τα πλοία του Βυζαντίου θα επιστρέψουν στο Ελευθέριο για να φιλοξενηθούν σε ναυτικό μουσείο, το οποίο πρόκειται να κατασκευαστεί εκεί. Υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στο γιγάντιο έργο της δημιουργίας υποθαλάσσιαςσιδηροδρομικής σήραγγας στα νερά του Βοσπόρου, που θα συνδέει την ευρωπαϊκή με την ασιατική ακτή. Ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να λειτουργεί το 2010 αλλά πήρε αναβολή όταν άρχισαν να αποκαλύπτονται τα πρώτα αρχαιολογικά ευρήματα. Μεταξύ αυτών, το κουφάρι ενός βυζαντινού πλοίου μήκους δέκα μέτρων, ηλικίας 1.000 και πλέον χρόνων, που συγκίνησε τον κόσμο. Ηταν το αρχαιότερο ναυτικό εύρημα του Βυζαντίου και οι αρχαιολόγοι εξέφρασαν τότε βεβαιότητα ότι θα ακολουθήσουν και άλλα. Δύο χρόνια αργότερα, ο εκ των επικεφαλής αρχαιολόγος Μετίν Γκοκτσάι ανακοινώνει ότι βρέθηκαν 31 σκάφη, ιστιοφόρα και κωπήλατα, εμπορικά και πολεμικά,μήκους μέχρι και 25 μέτρα, που χρονολογούνται στους 6ο, 7ο, 9ο, 10ο και 11ο αιώνες. Ναυπηγική Βυζαντινών «Απαντούν σε πολλά ερωτήματα που είχαμε για τη ναυπηγική της εποχής του Βυζαντίου», λέει ο Γκοκτσάι. Δίνουν, όμως, επίσης ζωτικές πληροφορίες για όλο το γνωστό κόσμο της εποχής αφού μετέφεραν αγαθά και στρατούς στα πέρατα του Βυζαντίου. «Τα πλοία κατέπλεαν εδώ από όλες τις γωνιές της αυτοκρατορίας. Βρήκαμε αντικείμενα από την Αίγυπτο, την Κύπρο, την Κριμαία, τη Ρωσία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία...», λέει ο αρχαιολόγος Μεμέτ Αλί Πολάτ. «Δεν είναι σύνηθες να βρίσκεις σε έναν τόπο αντικείμενα με τόσες διαφορετικές προελεύσεις». ΤοΕλευθέριο, άλλωστε, επί αιώνες ολόκληρους ήταν η πύλη των προϊόντων που έφταναν από την Αίγυπτο -κυρίως σιτάρι και κριθάρι- για να θρέψουν τους κατοίκους της Νέας Ρώμης, μεταγενέστερα Κωνσταντινούπολης. Γιατί ναυάγησαν Οι ειδικοί προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα της αιτίας που προκάλεσε το ναυάγιο δεκάδων σκαφών πριν από τον 6ο αιώνα, αρκετά από τα οποία βρέθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση. Οι γεωλόγοι θα βγάλουν τα συμπεράσματά τους, αν και ήδη μια εκδοχή που βασίζεται στη μελέτη στρωμάτων αμμώδους ιζήματος μιλά για ένα τεράστιο τσουνάμι που σάρωσε το Ελευθέριο τον 6ο αι. Ηδη 12 από τα 31 σκάφη που ανακαλύφθηκαν έχουν αποσυναρμολογηθεί, μετά τοποθετήθηκαν σε γλυκό νερό για να φύγει το αλάτι και έπειτα σε χημικό μπάνιο για να σταθεροποιηθούν πριν μεταφερθούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης, όπου θα μονταριστούν ξανά. Η τύχη τους θα εξαρτηθεί από τα σχέδια όσων έχουν χρονικές δεσμεύσεις για την κατασκευή του υποθαλάσσιου τρένου.
(Πηγές: Γαλλικό, BBC) ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 30/04/2008