Σάββατο 7 Απριλίου 2012

Στρατιώτης, Εργάτης, Επαναστάτης, Άναρχος-Μία εισαγωγή στον Ernst Jünger

 Του Alain de Benoist
Μετάφραση-επιμέλεια κειμένου: Lohengrin
Α' ΜΕΡΟΣ


Τέσσερις μορφές εμφανίζονται διαδοχικά στα γραπτά του Jünger, κάθε μία από αυτές ανταποκρινόμενη σε μία ξεχωριστή περίοδο της ζωής του συγγραφέως. Αυτές είναι χρονολογικά ο Στρατιώτης του Μετώπου, ο Εργάτης, ο Επαναστάτης, ο Άναρχος. Μέσω των μορφών αυτών μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει το παθιασμένο ενδιαφέρον που είχε ο Jünger για τον κόσμο των μορφών. Για αυτόν οι μορφές δεν μπορούν να προέλθουν από την αλλαγή που συμβαίνει στον αισθητό κόσμο. Οι μορφές υποδεικνύουν σε ποικίλα επίπεδα, τον τρόπο με τον οποίον τα αισθητά όντα εκφράζονται: η «ιστορία» του κόσμου ίσταται υπεράνω κάθε μορφογενέσεως. Ως εντομολόγος, επιπλέον, ο Jünger ήταν φυσικά επιρρεπής σε κατηγοριοποιήσεις. Πέραν του ατόμου, αναγνωρίζει το γένος και το είδος .

Μπορεί κάποιος να διακρίνει εδώ ένα είδος λεπτής προκλήσεως προς τον ατομικισμό: «Το μοναδικό και το τυπικό αλληλοαποκλείονται»,γράφει. Όπως το βλέπει ο Jünger, το σύμπαν είναι έτσι εκείνο, όπου οι Μορφές δίδουν στις εποχές την μεταφυσική σημασία τους. Με αυτή την σύντομη, θα ήθελα να συγκρίνω κα να αντιπαραβάλω τις υπό του Jünger αναγνωρισμένες Μορφές.

Ο Στρατιώτης του Μετώπου (Der Frontsoldat) είναι πρωτίστως μάρτυρας του τέλους του πολέμου με την κλασική έννοια: οι πόλεμοι που έδιδαν προτεραιότητα στον ιπποτισμό, που ήσαν οργανωμένοι γύρω από τις έννοιες της δόξης και της τιμής, που γενικώς σεβόταν τους αμάχους και που διέκριναν ξεκάθαρα μεταξύ του Μετώπου και των Μετόπισθεν. «Μολονότι ζαρώναμε από φόβο μέσα στους κρατήρες των οβίδων, συνεχίζαμε να πιστεύουμε ότι ο άνθρωπος είναι δυνατότερος από την ύλη. Αυτό απεδείχθη λάθος.», έγραφε ο Jünger. Όντως, από τότε και έπειτα η «ύλη» μετρούσε περισσότερο από τον ανθρώπινο παράγοντα. Ο υλικός αυτός παράγοντας σηματοδοτεί την εισόρμηση και την κυριαρχία της τεχνολογίας. Η τεχνολογία επιβάλλει τον δικό της νόμο, τον νόμο της απουσίας προσωπικότητας και του ολοκληρωτικού πολέμου-ενός πολέμου ταυτοχρόνως μαζικού και αφηρημένου στην ωμότητά του. Την ίδια στιγμή ο Στρατιώτης καθίσταται ένας απρόσωπος ηθοποιός. Ακόμα και ο ηρωισμός του είναι απρόσωπος, διότι αυτό που μετράει περισσότερο για εκείνον δεν είναι πλέον ο σκοπός ή το αποτέλεσμα της μάχης. Δεν πρόκειται για το εάν θα κερδίσει ή θα χάσει, εάν θα ζήσει ή θα πεθάνει. Αυτό που μετράει είναι η πνευματική προδιάθεση που τον οδηγεί να αποδεχθεί την ανώνυμη θυσία του. Υπό αυτήν την έννοια, ο Στρατιώτης του Μετώπου είναι εξ ορισμού ένας Άγνωστος Στρατιώτης, ο οποίος σχηματίζει ένα σώμα, στην πλήρη κυριολεξία του όρου, με την μονάδα, στην οποίαν ανήκει, σαν ένα δένδρο, το οποίο δεν αποτελεί απλώς μέρος, αλλά μία υποδειγματική ενσάρκωση του δάσους.

Το ίδιο ισχύει για τον Εργάτη, ο οποίος εμφανίζεται το 1932, στο διάσημο βιβλίο με το όνομα αυτό, του οποίου ο παράτιτλος είναι «Κυριαρχία και Μορφή» [1] Το κοινό στοιχείο του Στρατιώτου και του Εργάτου είναι η ενεργός απουσία προσωπικότητας. Αμφότεροι είναι τέκνα της τεχνολογίας. Επειδή η ίδια τεχνολογία που μεταμόρφωσε τον πόλεμο σε μία μονότονη «εργασία», πνίγοντας το ιπποτικό πνεύμα στην λάσπη των χαρακωμάτων, μεταμόρφωσε, επίσης, τον κόσμο σε ένα απέραντο εργαστήριο, όπου ο άνθρωπος είναι στο εξής εντελώς σκλαβωμένος [2] από τις προσταγές της παραγωγικότητας. Ο Στρατιώτης και ο Εργάτης έχουν, εν τέλει, τον ίδιον εχθρό: τον αξιοπεριφρόνητο φιλελεύθερο αστό, τον αναγγελμένο από τον Νίτσε «τελευταίο άνθρωπο», ο οποίος σέβεται την ηθική τάξη, την ωφέλεια και το κέρδος. Ο Εργάτης και ο Στρατιώτης, που έχει επιστρέψει από το Μέτωπο, επίσης, θέλουν να καταστρέψουν, προκειμένου να δημιουργήσουν, να απομακρύνουν τα τελευταία κουρέλια του ατομικισμού, προκειμένου να ιδρύσουν έναν καινούργιο κόσμο πάνω στα συντρίμμια της παλαιάς «απολιθωμένης μορφής ζωής»

Ωστόσο, ενώ ο Στρατιώτης ήταν μόνον το παθητικό αντικείμενο της κυριαρχίας της τεχνολογίας, ο Εργάτης στοχεύει ενεργά στο να ταυτοποιήσει τον εαυτό του με αυτήν. Μακράν του να είναι το αντικείμενό της ή να υποτάσσεται στις εκδηλώσεις της, ο Εργάτης, αντιθέτως, αναζητά εν πλήρει συνειδήσει να επιδοκιμάσει της δύναμη της τεχνολογίας, η οποία θεωρεί ότι θα εξαλείψει τις διαφορές μεταξύ των τάξεων, όπως και ανάμεσα σε πόλεμο και ειρήνη, σε πολίτη και σε στρατιωτικό. Ο Εργάτης δεν είναι πλέον αυτός που «θυσιάζεται, για να επωμίζεται τα φορτία στις μεγάλες ερήμους της φωτιάς», όπως ο Jünger ακόμα το έθετε στο έργο του «Der Waldgang» (Το μονοπάτι στο δάσος) [3], αλλά ένα όν εντελώς αφοσιωμένο στην «totale Mobilmachung» (ολοκληρωτική επιστράτευση ή κινητοποίηση) [4] Ούτως, η Μορφή του Εργάτου προχωρά πολύ μακρύτερα του Τύπου του Στρατιώτου του Μετώπου. Διότι για τον Εργάτη-που ονειρεύεται όλη την ώρα την ζωή του Σπαρτιάτου, του Πρώσσου, ή του Μπολσεβίκου, όπου το άτομο οπωσδήποτε θα μπορούσε να ξεπερασθεί από τον Τύπο- ο Μεγάλος Πόλεμος υπήρξε μόνον το αμόνι , πάνω στο οποίο σφυρηλατήθηκε ένας άλλος τρόπος του είναι στον κόσμο. Ο Στρατιώτης του Μετώπου περιόρισε τον εαυτό του, για να ενσαρκώσει νέα πρότυπα συλλογικής υπάρξεως. Ο Εργάτης, από την πλευρά του, αποσκοπεί στο να τις μετεμφυτεύσει στην αστική ζωή, να τις καταστήσει νόμο ολόκληρης της κοινωνίας.

Ο Εργάτης με τον τρόπον αυτόν δεν είναι μόνον ο άνθρωπος που εργάζεται (η πλέον κοινή σημασία) περισσότερο απ’ ό,τι ο άνθρωπος μίας κοινωνικής τάξεως, π.χ. μίας δεδομένης οικονομικής κατηγορίας (η ιστορική σημασία). Είναι ο Εργάτης με μία μεταφυσική έννοια: αυτό που αποκαλύπτει την Εργασία ως τον γενικό κανόνα ενός κόσμου, ο οποίος αφοσιώνεται ολοκληρωτικά στην αποτελεσματικότητα και την παραγωγικότητα, ακόμα και στην πολυτέλεια και την ανάπαυση.

Τα στοιχεία της κοσμοθεάσεως του Jünger-η αισθητική και βουλησιαρχική αντίληψη της τεχνολογίας, η αποφασιοκρατία κάθε στιγμής, η αντίθεση του Εργάτου προς τον Αστό, η νιτσεϊκή θέληση «προς επαναξιολόγηση όλων των αξιών», που ήδη υποδαυλίζει τον γιουνγκεριανό «στρατιωτικό εθνικισμό» της δεκαετίας του είκοσι-συνοψίζονται ενίοτε με την φράση «ηρωικός ρεαλισμός». Υπό την επιρροή των γεγονότων, ωστόσο, ο διαλογισμός του Jünger θα υποστεί συντόμως μία αποφασιστική καμπή, η οποία τον οδήγησε σε διαφορετική κατεύθυνση.













Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

Η Γερμανία απορρίπτει το ενδεχόμενο να καταληφθεί από τον Μπολσεβικισμό. Αναπτύσσει, αντ' αυτού, τις δικές της ξεχωριστές ιδέες, εκ διαμέτρου αντίθετες πρός αυτές του 1789, μία μορφή ζωής από τον εαυτό της.
Ernst Niekisch, "Entscheidung (Απόφαση)", 1930

Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2012

Χάρη στον Μάρξ, τον Ένγκελς, τον Κάουτσκυ κλπ (άπαντες τυπικοί φιλελεύθεροι και εκ καταβολών και εκ φύσεως), ο σοσιαλισμός πήρε τον δρόμο προς την αποξένωση , όπως ξεκάθαρα αποκαλύφθηκε με την σχέση του με την Διεθνή, την τακτική του ταξικού πολέμου και την υλιστική του φιλοσοφία.


Otto Strasser

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Giuseppe Ungaretti




Ιταλός μοντερνιστής, γεννημένος στην Αλεξάνδρεια το 1888, επηρεάσθηκε από τον συμβολισμό, συνδέθηκε με τον φουτουρισμό και τον ντανταϊσμό, εμφανίσθηκε ως ποιητής μέσα από τα χαρακώματα του Α’ Πγκοσμίου Πολέμου με το ποίημα «Η Χαρά» (L’ Allegria) και δημιούργησε την τάση του ερμητισμού στην ιταλική λογοτεχνία.





Παραλλαγές σε Τίποτα
 

Εκείνο το αμελητέο κομμάτι της άμμου που γλιστρά

Δίχως έναν ήχο και εγκαθίσταται στην κλεψύδρα,

Και οι εφήμερες εντυπώσεις στο σαρκώδες-ροζ,

το φθαρτό σαρκώδες-ροζ, ενός σύννεφου…

 
Κατόπιν ένα χέρι που αναποδογυρίζει την κλεψύδρα,

Η επιστροφή για επαναρροή, της άμμου,

Η ήρεμη επαργύρωση ενός σύννεφου

Στα πρώτα λίγα γκριζομολυβένια δευτερόλεπτα της αυγής…

 


Το χέρι στη σκιά γύρισε την κλεψύδρα,

Και το αμελητέο κομμάτι της άμμου που γλιστρά

Και είναι σιωπηλό, είναι το μόνο πράγμα που ακούγεται τώρα,

Και, ακουγόμενο, δεν εξαφανίζεται στο σκοτάδι

Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2012

Η Αυτοκρατορική Γιβελλινική Ιδέα (ακριβώς λόγω της βαθύτερης διαστάσεώς της) κατέληγε στην θέση ότι η αντίληψη περί της επιγείου ζωής , ως τάξεως, αποστολής και υπηρεσίας που αποβλέπει στο να διασφαλίσει καρπούς πέραν των επιγείων και στο να κατευθύνει τον άνθρωπο να υπερβεί τον εαυτό του και να εκπληρώσει τον υπερφυσικό σκοπό του ανθρωπίνου προσώπου, ήταν δυνατόν να πραγματωθεί και διά της οδού τα πράξεως στους κόλπους της Αυτοκρατορίας. Όπως δε η Εκκλησία είχε τον κλήρο και τα μοναστικά τάγματά της, κατά τον ίδιο τόπο η Αυτοκρατορία είχε την Ιπποσύνη και τα μεγάλα ιπποτικά τάγματα, εμπνεόμενα από μία ιδέα ηθικοπνευματική και εν μέρει ασκητική. Η ίδια η οργάνωση των Ιπποτικών Ταγμάτων σε έναν κύκλο δημιουργικό και αρμονικό, ο οποίος υπερβαίνει τους περιορισμούς του χώρου και του χρόνου, εκφράζει την εσώτατη δομή της Αυτοκρατορίας.


Δρ. Χ.Μ. Γκητάκος, εκ του προλόγου του στο βιβλίο «Ριχάρδος Βάγκνερ», του κ. Φώτη Παπαθανασίου, εκδόσεις «ΑΡΣΕΝΙΔΗ»

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012

Όσοι φίλοι και αναγνώστες του περιοδικού δεν κατάφεραν να ακούσουν την εκπομπή του Αυτόνομου Ρδιοφώνου "Στο στόμα του λύκου" της Δευτέρας 09-01-2012, μπορούν να βρούν το ανάλογο αρχείο ήχου και να την ακούσουν στο ιστολόγιο stostomatoylykoy.blogspot.com

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

Στο στόμα του λύκου!

Απόψε, ζωντανά μέσα από τις διαδικτυακές συχνότητες του Αυτόνομου Ραδιοφώνου, μπορείτε να ακούσετε την εκπομπή "Στο στόμα του λύκου", από τις 10 μμ μέχρι τα μεσάνυχτα.
Στην αποψινή, δεύτερη εκπομπή για το 2012, μπορείτε να ακούσετε την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα κουβέντα με τον Ρωμανό, εκ της συντακτικής ομάδας του περιοδικού "Έρημη Χώρα", με αφορμή και την πρόσφατη κυκλοφορία του 4ου τεύχους του περιοδικού.
Αυτόνομο ραδιόφωνο: www.autonomo-radio.gr

Στο στόμα του λύκου: stostomatoylykoy.blogspot.com